fredag 23 mars 2012

Ska du verkligen äta det där?

Efter ett smärre uppbrott i bloggen och livet är jag nu tillbaka på banan och har redan hunnit åka iväg på en massa äventyr. Jag backar tillbaka till dagarna efter pancake rocks, när vi åkte till en liten stad som heter Hokitika.

Wild Foods Festival
Vi åkte med våra special needs bussar i ett par timmar till vårt boende som var ett fint motell med pool och bubbelpool. Vi checkade in och åkte sedan direkt till matfestivalen en halvtimma bort. På festivalen kunde man äta allt från levande larver, hästsperma, fårhjärna- och testiklar till grillad kyckling, hembränd moonshine och goda revbensspjäll. Icke att förglömma: favoriten glass med färska jordgubbar och varm chokladsås. Jag höll mig hela dagen från att äta snuskiga saker, vilket inte var särskilt svårt. Jag gjorde det av den enkla anledningen att jag inte ville spy, men tji fick jag. De i mitt sällskap däremot åt allt möjligt konstigt och jag kände för att kräkas bara av att titta på dem. Det konstigaste jag åt var krokodil och känguru. Krokodilen smakade som en kyckling som inte kunde bestämma om den var en kyckling eller en räka fast med lite segare konsistens, ingen hit för min del men andra gillade den. Jag tyckte däremot om kängurun för den hade mörkare kött och smakade jättegott! Var man däremot sugen på larv stod de och högg i gammal rutten ved och letade efter larver som man kunde sluka levande.

På festivalen var det tradition att klä ut sig och det hölls även en utklädnadstävling. Han som tog hem priset för bästa utklädnad var utklädd till kingkong med en bur på magen där han hade en människa till fånge (sig själv). Det såg sjukt verkligt ut och jag trodde att han gick omkring och bar på en annan människa! Här kommer lite bilder på när mina kära snuskiga vänner smaskar runt bland läckerheterna.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar