söndag 22 april 2012

Vandring i ett filmlandskap

I förrgår gjorde vi en av de absoluta höjdpunkterna på resan; vi vandrade Tongariro Crossing, aka Mt Doom. Detta är en vandring som går genom nationalparken där de spelade in slutscenen i Sagan om konungens återkomst, "I can not carry the ring, but I can carry you" ni vet.

Först började vi med att gå genom ett slags månlandskap i ungefär en timme, a walk in the park på platt mark. Men sen. Då kom the staircase from hell. Det var trappor trappor och åter trappor. Inte neråt då som ni kanske förstår. Utan uppåt. Jag tog det lugnt och stannade ganska ofta för är det något jag lärt mig under de vandrande månaderna på Nya Zeeland så är det att blir man för trött så är det ohyggligt tråkigt att vandra.

Alexander och Martin tog en liten avstickare från vägen och bestämde sig för att bestiga självaste Mt Doom, eller Mt Ngauruhoe som det egentligen heter. Det var en vandring spikrakt uppåt på rullgrus som jag undvek med nöje. Jag satt istället och väntade på dem i tre timmar och åt lite matsäck och tog lite trevliga bilder.

Det var så otroligt häftigt landskap, det skiftade mellan månlandskap, öken, kratrar, små sjöar... Ja allt möjligt. Vi hade perfekt väder, inte ett moln på himlen och helt vindstilla. Trots det var det riktigt kallt; när jag väntade på grabbarna grus var det frost på marken. Nu: lite bilder.


Mt Doom


På kanten av red crater


Emerald Lakes


1 kommentar:

  1. Tove, Tove, vilka bilder!!!! Tack för sms:et på mn födelsedag, har inte mitt kommit fram?
    Kram, en vecka kvar, njut!!!
    mamma

    SvaraRadera