torsdag 12 januari 2012

Första utflykten avklarad

Igår började dagen i klassrummet med ett par timmars introducering av Maorikulturen här på Nya Zeeland. Vi fick lära oss om deras kultur, seder och vad man fick och inte fick göra i deras by; Marae. Anledningen till detta var att vi på eftermiddagen skulle åka och besöka och övernatta i Nelsonregionens marae. Vi fick lära oss att man inte har saker man haft på huvudet där man har mat (ex lägg aldrig hatten på bordet). Man får heller inte ha rumpan där man har mat (alltså sätt dig aldrig på bordet). Man fick heller inte sätta sig på någons kudde för man blandar inte rumpa och huvud helt enkelt! Vi fick höra en massa spännande historier om deras förfäder och det var riktigt intressant. Vi fick även sova över i deras whare nui (stora huset) där alla sov på madrasser på golvet. 

En av huvudaktiviteterna under dagen var att tillaga vår middag, som var ett traditionellt maorimål, en sk Hangi. Vi började med att gräva ett hål i marken som vi sedan tände en stor eld i. I elden låg det järnbitar som skulle värmas upp så de blev illröda och sedan skulle vi lägga ner all mat i korgar i gropen och täcka över med säckar och jord. Efter 2,5 timmar i jorden var maten färdig. Hela proceduren tog ca 5 timmar, kanske effektivt om man är väldigt många men inte för 25 personer som vi var. Dock väldigt roligt att prova att göra något av deras traditionella saker.

Jag ska försöka lägga upp lite bilder från dagen när jag stulit några från mina klasskompisar eftersom jag var dålig på att ta kort.

Imorgon ska vi åka runt i regionen och titta på olika maori-sites och lära oss mer om hela kulturen. Nu ska jag lägga mig i sängen och läsa Hundraåringen som gick ut genom fönstret och försvann, mest för att mormor tyckte den var rolig men också för att Liza råkade ha den med sig som reslektyr. 

2 kommentarer:

  1. Hej vännen!
    Vad det är kul att du berättar så mycket om vad som händer, låter intressant det ni gjort, ser fram emot bilderna, hoppas!!!att foten läker sig som den ska.
    Tusen kramar från
    mamma

    SvaraRadera
  2. Idag gick jag lite för mycket för min fots bästa, trodde inte att vi skulle gå runt så mycket med skolan men det gjorde vi. Om en stund ska jag, Emelie och Anna åka till stranden som ligger här i närheten som heter Tahunanui.

    SvaraRadera